Introducerea caselor de marcat fiscale cu jurnal electronic

Noi reglementări în comerțul românesc începând cu anul viitor

Încă din ianuarie 2014 Ministrul Finanțelor de la acea vreme, Daniel Chițoiu, anunța măsura privind introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic. Abia în decembrie 2014 Guvernul a aprobat ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea OUG 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat fiscale dotate cu jurnal electronic.

Rațiunea din spatele acestei norme este crearea unei baze de date pentru a identifica evaziunea fiscală și, implicit, facilitarea activităţii de executare silită. Nerespectarea noilor obligații atrage amenzi de până la 10.000 RON, precum și suspendarea activității economice în punctele de lucru.

Deși normele de aplicare nu au fost încă publicate, s-a stabilit derularea unui proces de înlocuire treptată a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hârtie cu cele echipate cu jurnal electronic care va începe odată cu anul 2016. Acest proces presupune utilizarea noilor aparate de către contribuabili în ordinea priorităților, începând cu marii contribuabili de la data de 1 aprilie 2016, cei mijlocii la 1 iulie 2016, respectiv 1 noiembrie 2016 pentru contribuabilii mici.

Prin aceste măsuri propuse de către Ministerul Finanțelor se încearcă încurajarea concurenței loiale între contribuabili, eficientizarea activității de control și diminuarea evaziunii fiscale în contextul comerțului românesc. Cert este că va urma o perioadă în care și comercianții din industria produselor de panificație, patiserie și cofetărie vor aștepta cu interes normele de aplicare și modalitățile prin care acestea vor putea integra reglementările în business-urile lor fără un deranj prea mare.

Totuși, această schimbare obligatorie poate fi abordată cu pragmatism datorită faptului că lasă loc (și timp) pentru modernizare, care este de altfel o componentă indispensabilă într-un business de succes. Termenul limită de implementare a noilor cerințe este relativ permisiv, ceea ce oferă libertatea de a planifica aceste modificări și de a alege într-un mod rațional, documentat, cu gândul la viitor.

În sens mai restrâns, o alternativă în acest sens ar putea fi o investiție în modernizarea sistemului de vânzări care să permită un mai bun control asupra procesului de vânzare, suport informatic pentru deciziile strategice de vânzări cuprinzând promoții, statistici ș.a., precum și eficientizarea sistemului de management al comenzilor si a producției prin urmărirea stocurilor.

Sistemele Vectron pot face toate acestea. Nu poate fi un moment mai bun pentru a începe discuțiile cu un furnizor de soluții precum Vectron pentru a stabili detalii în vederea implementării unui proiect pilot, într-o primă unitate dintr-un lanț de magazine. Astfel, schimbarea caselor de marcat nu va aduce cu sine doar o schimbare externă afacerii, ci și un sistem informatic inteligent, integrat intern, care să propulseze business-ul mai departe.

Sunt deja numeroase lanțuri de magazine precum Panemar, Prospero, Simpa sau Bizo care au optat pentru soluțiile Vectron datorită funcționalităților și produselor adiacente care oferă suport în managementul vânzărilor. Puteți afla mai multe despre Vectron și despre cea mai bună modalitate de a integra sistemele inteligente în business-ul dvs la cea de-a VII-a ediție Gastropan, precum și la târgul IBA din Munchen, din luna septembrie.